Túnel, la distribuïdora de begudes més gran de Balears

427

Distribucions Túnel ha viscut un 2021 de recuperació després d’un 2020 molt dur a causa de la pandèmia i del tancament i restriccions en la restauració i l’hoteleria, la seva principal font de negoci. El 2019 van facturar 81 milions d’euros. El 2020 van caure fins als 31 milions. I el 2021 aconseguiran facturar 58 milions d’euros. “En 2020 ho passarem malament, vam estar molt preocupats. I en 2021, a partir de juny, ens vam anar recuperant. No serà un mal any. Ha estat bo perquè hem tornat a veure la llum”, assegura Xavier Morey un dels socis i administrador de Distribucions Túnel, que afegeix que “molta gent ho ha passat pitjor i ho passarà pitjor, desgraciadament”.

Gabriel Morey va fundar Cellers Túnel el 1992. Morey havia començat com a soci al costat dels seus germans en Destil·leries Morey, però en 1982 va deixar el negoci i es va establir pel seu compte. Al costat d’un altre soci va crear Cellers Morey Perelló en el polígon de Son Castelló i en 1986 van comprar la fàbrica de “Túnel” (Antonio Nadal, S.A.), a Bunyola. Posteriorment, Gabriel Morey es va quedar amb la totalitat de Cellers Morey Perelló, que va acabar convertint en Cellers Túnel.

Actualment, està al capdavant del grup la segona generació. Xavier, Biel i Francisca, fills de Gabriel Morey. Els tres estan en el negoci, encara que la gestió de tot el grup d’empreses és a càrrec d’un director general, Jordi Carré, aliè a la família. Xavier Morey dirigeix Distribucions Túnel, que distribueix tant les marques pròpies com les alienes; Biel està al capdavant de la fàbrica on s’elaboren els licors d’herbes; i Francisca Morey dirigeix el Celler Tianna Negre, a Binissalem.

Distribucions Túnel presumeix de ser un grup molt sanejat. “Sempre ens hem autofinançat, no hem estat molt donats a invertir amb diners externs. Hem estat sempre molt prudents”, explica Xavier Morey, que assegura que aquesta ha estat una de les bases per a resistir en un any tan dur com el 2020.

Morey conta que la pandèmia ha provocat que hagin creat un canal d’alimentació per a no estar tan exposats a l’hoteleria i la restauració. Un canal que els ha funcionat “molt bé” i que ja representa gairebé un 35% del negoci. A més, van acabar de desenvolupar la seva pàgina web i també van segmentar els venedors per canals. “I quan s’ha reobert el mercat ens ha anat molt millor que abans”, apunta Morey.

Distribucions Túnel té múltiples competidors, des de les grans superfícies fins a comerços cash and carry, distribuïdores de cervesa, licoristes, distribuïdors de vins, etc. “Tenim molts competidors perquè som un operador molt global, som generalistes i per això tenim molts competidors”. Morey explica que un dels grans avantatges competitius és que “tenim molt estoc perquè tenim uns grans magatzems i molt d’espai, una cosa que ara ens ha vingut molt ben a causa dels problemes de transport que s’estan produint”.

“Els vins de Tianna Negre ens funcionen molt bé: Ses Nines, Km.1, Gronxador Tianna Bocchoris Tianna Negre… i com a marques pròpies Ari Goitia, Bicicletas y Peces (que va com un canó), Gamma Pedalier, Cava Blau de Mar, entre altres”, explica Morey. També elaboren begudes sense alcohol. Una de les que més èxit està tenint últimament és la Kombucha, un tipus de te fermentat. Xavier Morey també destaca les Herbes Túnel. Només a Alemanya han venut mig milió d’ampolles en 2021. “És gràcies a l’importador que ho està fent molt bé i ens ha ajudat molt perquè aquí havien baixat molt les vendes pel coronavirus. Sembla que molts alemanys que no han pogut viatjar a Mallorca per la pandèmia han comprat Herbes Túnel i molts productes d’aquí”.

Encerts

Xavier Morey situa en 2019 una de les decisions més encertades en la història de Distribucions Túnel. Van decidir traslladar al polígon de Marratxí la nau que fins llavors estava en l’avinguda Prínceps d’Espanya. També subratlla una altra decisió clau. “En 1998 traslladem la distribuïdora de licors des de Bunyola fins a Marratxí. Allí no podíem créixer, la nostra producció era de 100 o 150 mil litres i aquí produïm 6 milions de litres i tenim capacitat per a arribar als 8 milions, treballant a un torn, que podria incrementar-se a dos torns”.

La família Morey reconeix que un altre dels grans encerts ha estat el baix nivell d’endeutament de l’empresa, una cosa que “ens ha afavorit molt” quan ha vingut la crisi derivada del coronavirus “perquè si no estaríem passant-ho mal”.

Xavier Morey també destaca el dinamisme i agilitat de Distribucions Túnel que distribueix vins, caves, licors, esperitosos i begudes sense alcohol. L’empresa s’adapta ràpidament al mercat. “Constantment traiem productes nous i llevem els que no funcionen, som molt dinàmics. Si no va bé, ho llevem i traiem uns altres. Els gustos van canviant, el tema és provar i veure com respon el públic a les marques noves i després potenciar-les a nivell de màrqueting, publicitat i distribució”, assenyala Morey.

Distribucions Túnel, com totes les empreses, han hagut d’adaptar-se amb agilitat a una forta caiguda de l’activitat i del consum i a una realitat i normatives canviants. Una cosa que demanen també a les administracions. Xavier Morey sol·licita que se simplifiqui la burocràcia per a accedir a les ajudes i per a resoldre qualsevol tràmit. “A les empreses els costa molt sobreviure per la quantitat de paperassa que hi ha. Basta veure el complicat que era fer els ERTO, cobrar, els errors… cada vegada és més enutjós tenir una empresa, fins que arribes a poder vendre tens unes despeses fixes molt elevades que les empreses de nova creació és gairebé impossible posar-les en marxa. Veig molt complicat que surtin empreses noves amb aquest sistema, així que demanaria una reducció dràstica del nivell de burocràcia”, assegura Xavier Morey.

El grup Túnel compta amb més de 200 treballadors, molts d’ells de Marratxí, una ubicació que Morey considera la seva “gran joia”. “M’agrada molt per la proximitat a Palma i les sortides cap a tota l’illa. El polígon és una perla, és el millor lloc on podíem estar”, conclou Xavier Morey.

.