Fundació Asnimo ha celebrat aquest dijous el Dia Mundial de la Síndrome de Down al centre comercial El Corte Inglés d’Avingudes de Palma amb una jornada de sensibilització l’objectiu de la qual no és altre que reivindicar més oportunitats d’ocupació per a aquest col·lectiu. El batle de Marratxí, Jaume Llompart, i la regidora de Serveis Socials, Elvira García, han visitat els stands on es trobaven els participants com a mostra de suport.
“Aquest any, juntament amb Down España, hem decidit centrar aquest dia a l’àmbit de la inserció laboral. Tot i que en els darrers anys hem avançat molt en relació amb els drets de les persones amb discapacitat, la veritat és que s’estima que tan sols el 5% de les persones amb síndrome de Down en edat de treballar en un entorn laboral ordinari, ho estan fent actualment”, explica Tolo Márquez, director de Fundació Asnimo.
Per això la primera entitat fundada a Espanya centrada en l’atenció integral de persones amb síndrome de Down ha organitzat una jornada de sensibilització a El Corte Inglés en què, de 9:30 a 13:30 hores, cinc joves acompanyaran treballadors de diferents seccions del centre comercial –perfumeria, llibreria, supermercat, moda i esports- per així conèixer de primera mà la feina que fan i, alhora, ajudar-los en tasques auxiliars.
“Les persones amb síndrome de Down tenen una vida laboral més curta degut al seu envelliment precoç i menys esperança de vida ocasionada per la gran prevalença d’Alzheimer. Per això és important que iniciïn la seva etapa laboral com més aviat millor, que les polítiques d’ocupació prevegin la realitat d’aquest col·lectiu i que les empreses sàpiguen que, amb els suports necessaris, les persones amb síndrome de Down poden fer la seva feina de manera eficaç” , argumenta Márquez, alhora que agraeix a El Corte Inglés el suport a la Fundació Asnimo i que aquest any hagin acollit la celebració del Dia Mundial de la Síndrome de Down.
XAPES SERVEI OCUPACIONAL
Amb motiu del Dia Mundial de la Síndrome de Down 2024, les persones usuàries del Servei Ocupacional de Fundació Asnimo han creat un disseny commemoratiu inspirat en la imatge de mitjons desaparellats que tant s’associa a la síndrome de Down. Una imatge amb la qual es vol visibilitzar i sensibilitzar sobre la diversitat i posar èmfasi que cap persona és igual que l’altra i que aquesta diferència, lluny de ser una cosa negativa, enriqui la societat.
“Amb el disseny de mitjons que han dibuixat els nostres usuaris hem fet xapes, que regalarem al llarg del matí a les persones que s’acostin a compartir la jornada amb nosaltres a El Corte Inglés i vulguin sumar-se a la nostra iniciativa”, relata Márquez.
CAMPANYA #EXTRACAPACITADOS DOWN ESPANYA
Així mateix, com cada any, Fundació Asnimo s’ha adherit a la campanya impulsada per totes les entitats que conformen Down Espanya que, sota el hashtag #Extracapacitats, vol reivindicar més oportunitats d’ocupació per a les persones amb síndrome de Down.
Segons un informe d’European Down SyndromeAssociation (EDSA), el 95% de les persones amb síndrome de Down no aconsegueix feina. Per això, a través d’aquesta campanya que té l’humor i la ironia com a protagonistes, volen assenyalar que les persones amb síndrome de Down estan extracapacitades per aprofitar les oportunitats laborals que se’ls presenten.
VÍDEO #EXTRACAPACITADOS: https://youtu.be/dwq0SpqSL6M
A l’espot, es presenta el treball de l’Extraconsultoría, una consultora fictícia en què treballen persones amb síndrome de Down assessorant persones que no troben feina. Com explica la Rosa, la CEO d’aquesta peculiar empresa, les persones amb síndrome de Down són expertes en el rebuig laboral, per això són els millors consultors per aquest assumpte. Al vídeo, la Rosa fa un recorregut per les seves oficines on l’espectador pot veure diferents escenes sobre el treball en aquesta peculiar consultoria: la celebració d’una persona que fa cinc anys que cerca feina, la portada d’una important revista econòmica amb una dona que porta més de 15 anys en pràctiques, les excuses que posen alguns empresaris per no contractar persones amb síndrome de Down…
En to d’humor, els protagonistes de l’espot reivindiquen un canvi del panorama laboral al qual intenten accedir les persones amb síndrome de Down, cosa que des de DOWN ESPANYA consideren possible amb el compromís de la societat, els empresaris i les famílies de les persones amb síndrome de Down.