Inici de curs marcat per la Covid19

957

Després d’un tancament abrupte de curs motivat per la pandèmia del coronavirus, arrenca un nou any escolar ple d’incerteses, però amb la voluntat d’oferir totes les garanties sanitàries perquè els nens i joves del municipi puguin continuar amb la seva formació

A Marratxí, la reobertura de les escoletes municipals i els campus d’estiu s’han desenvolupat sense incidents, la qual cosa posa de manifest que les mesures adoptades de prevenció, funcionen

El 10 de setembre va arrencar el curs escolar 2020-2021 en Balears en un escenari de semipresencialitat i de manera progressiva per a evitar grans aglomeracions en els primers dies de classe. No serà una tasca senzilla. Conviure amb la pandèmia del coronavirus alhora que s’intenta seguir amb el dia a dia i les rutines dels petits i joves de la casa és una labor en la qual es necessita la implicació de tots: pares, docents, centres educatius i responsables polítics. En un panorama sense precedents, poques conclusions es poden extreure del que està ocorrent en altres municipis, ciutats i països del nostre voltant, però sí que és cert que es pot prendre d’exemple el funcionament dels campus d’estiu i les escoletes que durant aquest estiu han reobert les seves portes. A Marratxí, la escoleta municipal Ses Casis Noves va obrir les seves portes a mitjan juliol i va oferir els seus serveis a prop de cinquanta famílies del municipi sense que s’hagin detectat casos ni rebrots. Les mesures de seguretat, higiene i l’adaptació d’activitats amb els més petits va resultar ser tot un èxit. També els Campus d’Estiu, en els quals han participat centenars de menors. Confiem que el curs es desenvolupi dins de la “nova normalitat” de la millor manera possible.

El municipi de Marratxí compte amb dos escoletes municipals (Ses Casis Noves i És Pont d’Inca), cinc centres públics d’educació Infantil i Primària (CP Miquel Costa i Llobera; CP Blanquerna; CP Gabriel Janer Manila; CP Nova Cabana i CP Ses Casis Noves) i quatre centres concertats (CEI Santa Catalina Thomàs; CC És Liceu; CC La Salle i CC Santa Teresa). A més de dos instituts, IES Marratxí i l’IES Sant Marçal, així com el CIFP Son Llebre. En tots ells, a partir de 1r de Primària, l’ús de la mascareta és obligatori per a alumnes i professors independentment que es pugui mantenir la distància de seguretat i encara que s’estigui dins d’un grup de convivència estable. A més, la màscara és també obligatòria per a l’alumne de segon cicle d’infantil en el transport escolar. Els centres també poden triar a partir de 2n d’ESO sistemes d’educació presencial o semipresencial si es pot complir amb la distància de seguretat i les ràtios.

ESCENARI B


Molt s’ha parlat del treball realitzat pels centres durant els mesos de confinament en l’elaboració dels plans de contingència i en els tres escenaris en els quals es podria iniciar el curs. L’escenari A estava plantejat sobre una “nova normalitat” amb tots els alumnes en els centres; l’escenari C posava sobre la taula un curs escolar en confinament i el B un escenari de semipresencialitat. Però, què implica això?


L’ensenyament en aquest any escolar és presencial en Infantil, Primària i 1r d’ESO, sempre garantint el metre i mig de distància i amb ràtios d’alumnes per aules que se situïn al voltant dels 20, en funció de l’espai disponible. A partir de 2n de l’ESO -d’ara endavant-, els centres educatius poden adoptar sistemes d’ensenyament semipresencial, amb assistència de l’alumnat en dies alterns, per a garantir el manteniment de la distància de seguretat i la disminució de ràtios. 


Escola matinal, menjador i extra escolars només es poden dur a terme quan es garanteixi que no hi ha possibilitat de contacte entre alumnes de diferents grups estables i es mantingui la distància. 


Un altre dels aspectes importants d’aquest pla B en el qual ha arrencat el curs escolar a Balears se centra en les mesures d’higiene i sanitàries com la ventilació freqüent dels espais i la seva neteja, així com la garantia de què es disposarà en tots els centres de materials de protecció individual.

A més, l’entrada durant els primers dies s’està fent de manera progressiva: no més de 150 alumnes per dies fins a completar el cent per cent de l’alumnat del centre educatiu.

RECURSOS

La Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca ha destinat sis milions d’euros per a atendre les necessitats extraordinàries de neteja dels més de 400 centres educatius de Balears. Amb l’objectiu que aquesta ajuda arribi també als més de 200 centres d’infantil i primària -la neteja de la qual és de competència municipal- Educació ha destinat una partida concreta de 800.000 euros destinada als ajuntaments perquè puguin coordinar aquesta tasca. La convocatòria d’ajudes es fa a través del Fons de Cooperació Local per a l’any 2021, amb la finalitat d’agilitar i facilitar la tramitació, així com que arribi aviat a les arques municipals. La quantia a repartir es determinarà en funció del nombre de centres i de les necessitats de cada municipi. Aquestes ajudes també estan previstes que arribin als centres concertats.

Cal recordar, a més, que l’Ajuntament de Marratxí va posar en marxa durant el mes d’agost un programa de donació i préstec de llibres de textos per a aquest curs escolar per a facilitar que tots els menors puguin tenir el material adequat per als seus estudis.