El Consistori ha decidit donar una passa endavant al crear la marca ‘Ceràmica de Marratxí’ per protegir un producte artesanal nascut al segle XVII. Sota la nova marca quedaran emparades totes les iniciatives artístiques i comercials que es fan al voltant de la ceràmica.
El Museu del Fang va acollir el passat 29 de novembre la presentació oficial de ‘Ceràmica de Marratxí’ que pretén unificar sota aquesta denominació la promoció i difusió de la vessant artística, comercial i turística de la ceràmica del municipi. Amb aquesta marca, a la qual van assistir diversos ceramistes marratxiners, es pretén estructurar, aglutinar i realçar totes les iniciatives, projectes i recursos que formen part de la ceràmica de Marratxí com la Fira del Fang, el Museu, l’Escola de Ceràmica, la Biennal, etc., per tal de remarcar la tradició ollera del municipi que va arrancar fa quatre segles.
El batle de Marratxí, Miquel Cabot, ha explicat que la marca ‘Ceràmica de Marratxí’ permetrà arribar a molt més públics i sectors dels que s’arribaven fins ara. “Es podrà diferenciar la ceràmica feta al municipi amb el nostre fang, feta a mà pels nostres ceramistes, i perquè quan la gent compri ‘Ceràmica de Marratxí’ estigui tranquil·la perquè sàpiga que és marca de Marratxí”.
Una iniciativa que agruparà tots els esdeveniments entorn de la ceràmica que fins ara estaven disgregats. Ara la marca ‘Ceràmica de Marratxí’ els acullirà i potenciarà per tal d’establir sinergies que beneficiïn a tots els actors. “És una iniciativa molt guapa i molt necessària perquè així coneixeran realment quina és la nostra ceràmica de Marratxi. Tot el que ve de la Xina que arriba fet amb motlle ha estat devastador”, explica Elionor Amengual, de Can Bernadí. I afegeix que la nova marca serà una distinció valuosa per als ollers. “Crec que amb aquesta marca ens donem a conèixer i dóna valor a les nostres peces artesanals i ens podem diferenciar, perquè quan xerren d’artesans ens posen a la mateixa bossa i s’ha de distingir entre les diferents classes de ceràmica, així se’ls dóna un poc de valor perquè la gent sigui un poc més conscient que quan compra una peça d’artesania compra una peça única i que no hi haurà una altra igual”.
El regidor de Cultura, Josep Ramis, explica l’esperit i els objectius de la nova marca, amb la qual “pretenem fer partícip tant a l’Ajuntament com a marca institucional com als creadors, productors i ceramistes perquè tots junts actuïn sota un mateix paraigua i que aquesta marca englobi totes les iniciatives que facem al voltant de la ceràmica”.
El ceramista Pere Coll també ha donat la benvinguda a la nova marca. “A jo em va encantar i hi ha molta de gent que m’ha dit que l’hi ha agradat. Tot el que sigui publicitat és una bona notícia i aquesta marca suposa una distinció de qualitat enfront de tots els productes que arriben de la Xina i perquè els consumidors valorin tot allò que feim de forma artesanal”.
La marca, que té el seu propi web ceramicademarratxi.es, tendrà una estratègia de promoció anual en diferents àmbits amb l’objectiu de posicionar la ceràmica local com a referent a l’illa de Mallorca i a més, subratllar el procés modernitzador que han realitzat els ceramistes en les seves creacions, a banda de la ceràmica tradicional.
Josep Ramis creu que l’acollida de la marca ‘Ceràmica de Marratxí’ ha estat “tot un èxit, tant el sector ceràmic com la ciutadania estimen que és molt positiu”. Segons el regidor, els ceramistes entenen que tota promoció és “positiva”.
Espot ‘Un Nadal a casa’
Durant l’acte, es va presentar i projectar el curtmetratge promocional, ‘Un Nadal a casa’, dirigit per Miquel Àngel Duran que ja s’emet a les sales de cine, a les televisions autonòmiques i a les xarxes socials durant la campanya de Nadal: https://www.youtube.com/watch?v=24INuf7q1oM
El batle de Marratxí, Miquel Cabot, ha assenyalat que amb aquest espot “volem difondre la ceràmica a tots els ciutadans i a tots els sectors com la restauració per fer veure que la ceràmica de Marratxí és actual i innovadora i tothom ho pot veure a aquest espot”.
“Em va agradar molt i el veig molt vinent per aquestes festes de Nadal. Crec que ha quedat molt guapo i que mostra com es cuina amb les greixoneres. Consider que d’una cosa tradicional han fet una cosa moderna, d’avui en dia i m’ha agradat molt perquè dóna molt de sentit a la ceràmica i als seus usos. Jo mirava les cares mentre projectaven l’espot i crec que la gent va quedar molt satisfeta”, explica Elionor Amengual.
Pere Coll també felicita Miquel Àngel Duran pel seu curtmetratge. “Em va encantar, va fer molt bona feina perquè toca un poc tot: la sensibilitat de les persones que ja no hi són, toca els productes que es feien antigament, els productes que es fan actualment…em va agradar molt i considera que va fer molt, molt bona feina Miquel Àngel Duran”.
La marca ‘Ceràmica de Marratxí’ neix amb el convenciment que sota aquest paraigua la tradició ollera del municipi estarà millor emparada i que servirà per promocionar la qualitat dels productes de Marratxí. A més, juntament amb l’espot de Miquel Àngel Duran es pretén reivindicar cap a l’exterior però també cap a la mateixa illa la gran qualitat i capacitat de la ceràmica del nostre municipi. Tots els esdeveniments que abans estaven disgregats ara estaran sota el mateix sostre i dirigits per una mateixa estratègia per tal d’aconseguir diferenciar la ceràmica de Marratxí dels productes estàndars, industrials i que són una mala còpia de l’artesania de qualitat que des de fa quatre segles representa la ‘Ceràmica de Marratxí’. I a dins l’illa i davant les noves generacions, la nova marca també servirà per recuperar i potenciar l’orgull de la nostra tradició i per realçar un producte de qualitat tant dins com fora de la cuina i tant per a l’economia domèstica com per als hotels, restaurants i institucions.