La iniciativa va néixer al col·legi Es Liceu del municipi que la va fer extensiva a tot el segon cicle de primària del municipi, entre quart i sisè de primària. “Varen parlar a les aules de què podríem fer per expressar la nostra oposició i decidirem manifestar-nos i cridar ben alt per deixar clar que estaven en contra d’aquest conflicte i que volíem la pau”, explica Inés Ramos, cap d’estudis del col·legi Es Liceu.
La imatge d’un miler de nins de totes les escoles del poble amb els colors de la bandera d’Ucraïna manifestant-se pel poble va sorprendre molts. Els nins van deixar palès la seva oposició frontal a una invasió que ha provocat milers de morts i l’èxode més gran des de la II Guerra Mundial. “L’alumnat de sisè curs va proposar aquesta manifestació per fer veure a la gent alló que explicam a les aules: que les coses se solucionen dialogant i no amb imposicions violentes”, raona Kiko López, director d’Es Liceu, que afegeix que aquesta manifestació reforça l’educació en valors i el missatge que els problemes es resolen amb paraules.
El batle de Marratxí, Miquel Cabot, creu que aquesta marxa per la pau “demostra que els nostres al·lots representen els valors de Marratxí, que són la solidaritat, la pau, un món més just i igualitari i que estan amb el poble ucraïnès i la desgràcia que estan patint”. Cabot ha subratllat que els infants són molt sensibles i solidaris i han estat els primers que han volgut deixar palès amb aquesta manifestació la seva oposició frontal a aquesta guerra.
Orgull de poble
El director d’Es Liceu reconeix que “va ser un orgull reunir tanta gent, vam rebre molt de suport de l’Ajuntament i ens van poder retrobar amb nins i professors d’altres escoles del municipi”. I afegeix que la lectura del manifest va ser “molt emotiva” i, més enllà del motiu de la manifestació, crec que aquest tipus d’actes fan poble, sobretot a un municipi amb tants de nuclis urbans”.
Poques setmanes després de la manifestació, una nina ucraïnesa refugiada ha començat a estudiar a Es Liceu, una circumstància que ha apropat més als alumnes a la dramàtica realitat viscuda pels ucraïnesos “Ha afavorit conèixer més de prop la situació i ha donat un caire vivencial a l’oposició a la invasió russa”, detalla Kiko López.
La regidora d’Educació, Aina Amengual, posa l’accent en el fet que la iniciativa hagi sortit dels mateixos alumnes, que van enviar una carta a la regidora i a la resta d’escoles del municipi per impulsar la manifestació. “Ells són els protagonistes, ells són els que van promoure la manifestació en solidaritat amb Ucraïna i nosaltres van donar suport a la seva iniciativa”.
Educació en valors
Del CEIP Miquel Costa i Llobera van participar 161 alumnes a la manifestació. “Des del primer moment hem tingut clar que era un tema que s’havia de parlar dins les aules perquè no fer-ho duu a la desinformació i a crear prejudicis i alts nivells d’estrès”, explica Maciana Alomar, directora del CEIP Costa i Llobera.
La participació en la manifestació va ser un espai de reflexió, d’unió i d’expressió conjunta de la indignació davant la guerra. “Tant per alumnes com pels mestres va ser una motivació per preparar bé aquesta diada, parlar-ne, organitzant-se, fent pancartes, assajant per la batucada…”, explica Maciana Alomar.
Els professors afirmen que la no-violència i la pau són temes transversals que són presents diàriament a les escoles, però que “la situació es torna més delicada i sensible quan tenim alumnes d’Ucraïna dins les aules, o si els alumnes coneixen de prop persones russes i/o ucraïneses”.
Els mestres insisteixen en la necessitat d’escoltar els nins. “Se’ls ha d’escoltar, perquè moltes vegades els subestimem i pensam que no s’assabenten del que passa, però sí que ho saben, estan bombardejats d’informació com nosaltres. És per això, que se’ls ha d’explicar adaptat a la seva edat la gravetat de la situació, sense caure en alarmismes, validar les seves emocions, fer-los sentir protegits i acompanyats, i fins i tot planificar amb ells idees per poder ajudar”, destaca la directora del Costa i Llobera.
A l’escola Costa i Llobera van seguir de prop l’experiència d’una mestra del centre que va viatjar fins a la frontera per dur cap a Espanya refugiats ucraïnesos amb una ONG. “Hem acollit a un alumne ucraïnès i hem programat tota l’adaptació al centre amb els alumnes de 6è, i parlar-ne amb la resta”.
Els professors coincideixen en la necessitat que els infants treguin les seves preocupacions i estar atents de com gestionen la situació. I reivindiquen la necessitat de fer èmfasi en l’educació per a la pau, la multiculturalitat, la coeducació i la igualtat perquè constitueixen “els principis i valors de les personetes que tenim a les escoles”, conclou Maciana Alomar.