L’aeroport de Son Bonet compleix 100 anys

541

L’aeroport de Son Bonet, que va ser inaugurat el 25 de febrer de 1921, ha complert 100 anys aquest dijous. El mallorquí Manuel Colomer va fer el primer aterratge i 25 anys després, al 1946, va ser habilitat com a aeroport duaner. Al juliol de 1946, Son Bonet es va obrir al trànsit nacional i internacional i des de 1989 es va integrar a l’Organisme Autònom d’Aeroports Nacionals. A l’any 2020, Son Bonet va registrar 9.847 operacions i un trànsit de 3.281 passatgers, un 20,4% menys que al 2019 per l’impacte de la pandèmia.

Actualment, Son Bonet opera vols d’aviació general i esportiva i disposa de quatre escoles d’aviació. Hi ha quatre hangars, ocupats pel Real Aeroclub de Balears, particulars i entitats privades. Son Bonet és un aeroport no controlat, per la qual cosa és obligatori realitzar un pla de vol per poder operar a l’aeròdrom.

Per commemorar els 100 anys de Son Bonet l’historiador aeronàutic Andreu Canals ha publicat el llibre ‘Centenario del aeropuerto de Son Bonet’. A l’acte ha assistit el director de Son Bonet, Manuel Martínez; el president del Real Aeroclub de Balears, Santiago Colombás, i el president de l’Associació de l’Aviació Històrica, Guillermo Company. Per part de l’Ajuntament ha acudit el batle de Marratxí, Miquel Cabot, i el tinent de batle d’Urbanisme, Joan Francesc Canyelles.

El batle de Marratxí ha explicat Son Bonet és molt important per a la història de Marratxí perquè “va ser el primer aeroport de Mallorca, que es va instal·lar aquí a Marratxí, i va donar feina a molts de marratxiners i és part viva de la història del nostre municipi. Hem d’intentar que Son Bonet continuï sent part de la història de Marratxí, sempre amb aquets equilibri que té ara, d’aviació i de població, i de que poguem conviure tots junts de la mateixa manera”.

El director de Son Bonet, Manuel Martínez, també s’ha referit al pla d’Aena d’instal·lar un parc fotovoltaic al solar annex a l’aeròdrom, un projecte que ha aixecat el malestar dels veïnats, que han constituït la plataforma ‘Pulmó Verd’, i que també compta amb l’oposiciò unànime de tots els grups municipals de l’Ajuntament. Martínez ha explicat que l’objectiu de l’aeroport “és conciliar els interessos amb l’entorn i anem a destinar uns terrenys, que són propietat d’Aena per a l’ús recreatiu dels veïnats, i en aquesta línia estem treballant dins de l’espai de col·laboració que ha existit sempre amb l’Ajuntament de Marratxí”. La idea, ha dit Martínez, és “mantenir el pla fotovoltaic, que generarà un 40% d’energia renovable sostenible per als aeroports de Son Sant Joan i Son Bonet”.