L’Ajuntament de Marratxí, a través de l’àrea de Serveis Socials, celebra diversos tallers de teatre social per abordar el fenomen del bullying a les escoles i instituts. La companyia de teatre Teatrèmol ha impartit al llarg del mes de juny una sèrie de tallers dirigits als alumnes de 1º d’ESO de l’IES Marratxí, un taller que també s’ha escenificat a l’esplai Utopia.
L’activitat es divideix en dues parts. La primera consta d’una peça de microteatre breu d’una durada de 15 minuts, que tracta una situació quotidiana d’un alumne que viu turmentat per les burles constants dels seus companys quan descobreixen un rumor sobre la seva sexualitat. Veurem com encara aquestes situacions d’abusos existeixen i com reaccionen els alumnes, com per exemple riure’s d’ell, insultar-lo o tirar-li bolles de paper. A través dels dos personatges es presenta als usuaris situacions de bullying que a vegades no són tan identificables a primera vista. És així com el taller aborda conceptes claus com la figura de la víctima, del sacsejador i de l’observador. També permet veure els distints tipus de violència que es poden presentar en casos de d’assetjament escolar.
“Primer d’ESO es un any complicat, de transició, han passat de ser els grans de l’escola als petits de l’institut. És un moment de construcció de la forma de relacionar-se i un talller sempre és millor, per poder verbalitzar i replantejar-se actituds. I sempre és millor un taller que una xerrada unidireccional”, explica Loreto Herrero, director de l’IES Marratxí.
Sofia Pons, alumna de primer d’ESO, explica que aquest taller els ha fet reflexionar sobre allò que han de fer si veuen un episodi de bullying. “He après que si em trob una persona patint bullying he d’anar a ajudar-la i demanar ajuda a un adult”. Víctor Martínez, alumne de primer d’ESO, conta que el taller “ens ha servit per posar-nos a la pell d’una persona que pateix bullying i hem après que hem de fer per ajudar-lo”.
A la segona part del taller, es repeteixen moments claus de la peça i durant el debat es tracten temes com els límits de les bromes, el respecte o quines són les vies possibles dins el seu propi centre que tenen els joves que pateixin bullying.
A través del teatre i les tècniques del teatre social, l’objectiu principal és que l’alumnat identifiqui, experimenti i trobi conductes alternatives i proactives d’actuació a situacions quotidianes normalitzades però disruptives que estan presents en el dia a dia dels estils relacionals de la societat. Nuria Zen, alumna de primer d’ESO, conta que l’obra de teatre els ha permès saber què fer en cas de ser testimoni de bullying. “Jo he après que el primer que faria seria ajudar a la víctima, estar amb ella i si anés a més, demanaria ajuda a un adult”.
“El fets d’escenificar el patiment d’una persona fa que els al·lots puguin tenir el grau d’empatia necessari per ficar-se en la seva pell i començar a reflexionar sobre totes aquestes conductes”, explica Cati Berensen, tutora de primer d’ESO.
Una vegada identificats els conflictes, es presenten diverses maneres d’abordar la situació per tal de posar-li solució. Per acabar, es fa una conclusió final, on es deixen clars conceptes claus, com podrien ser, què és el bullying? Què és violència? Quin paper juga l’observador? Quines són les mesures que poden prendre en cas de ser els que sofreixen aquest tipus de situacions o en cas de ser testimonis i quines eines se’ls ofereixen als centres.