El passat 1 de febrer l’Ajuntament de Marratxí es va avançar a tots els municipis de Mallorca i va presentar el primer pla director de la bicicleta de Mallorca. Un pla pioner que, impulsat per l’àrea de Mobilitat sostenible, establirà les mesures necessàries per promoure l’ús i sensibilitat respecte de la bicicleta com a mitjà de transport diari. El batle de Marratxí, Miquel Cabot, ha explicat que aquest pla director serà “el full de ruta que marcarà les línies d’acció necessàries per afavorir que l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible es normalitzi i s’incrementi al municipi”.
En una primera fase, es farà un diagnòstic de la situació de la bicicleta al municipi, de les vies i dels quilòmetres de carril bici existents i dels previstos, dels aparcaments, de la intermodalitat, i de la integració de la bici en entorns urbans. El diagnòstic es complementarà amb enquestes i reunions sectorials per conèixer els perfils i necessitats dels usuaris i els hàbits de mobilitat més habituals entre els ciutadans.
Una vegada fet el diagnòstic, es farà una proposta d’actuacions per millorar la xarxa ciclista i animar als marratxiners que emprin la bicicleta en els seus desplaçaments diaris i per fomentar la mobilitat en bici cap als centres educatius, esportius, centres de treball i comerços. “Aquest pla director determinarà quines són les mancances del municipi amb relació amb la mobilitat sostenible i amb relació a la bicicleta per obrir una nova etapa en la mobilitat sostenible a Marratxí”, ha destacat el tinent de batle d’Urbanisme i de Mobilitat Sostenible, Joan Francesc Canyelles.
Aquest pla s’elaborarà amb la col·laboració de Mobility by Cycling Friendly, empresa especialitzada en l’elaboració de plans de mobilitat sostenible i en les solucions de mobilitat a institucions i empreses. Un dels eixos del pla és la promoció de la bicicleta a nivell municipal i la millora de les infraestructures per tal que tots els nuclis de Marratxi estiguin connectats mitjançant carril bici,a més de millorar la senyalística respecte a les bicis, i la creació d’una xarxa d’aparcaments segurs per incentivar l’ús de la bicicleta a nivell educatiu, comercial i esportiu. “Si hi ha una àmplia oferta de carril bici i aparcaments segurs, aquesta distribució modal que tenim ara, que és totalment insostenible, pel vehicle privat, i s’empra més la bicicleta, el municipi de Marratxí serà més sostenible”, ha assegurat Juan Antonio Lobón, director d’operacions de Mobility by Cycling Friendly.
Marratxí disposa actualment de 20 quilòmetres de carril bici, una xifra que el consistori pretén incrementar. Un dels efectes col·laterals més beneficiosos d’augmentar els quilòemtres de carril bici ha estat la disminució de la velocitat dels vehicles en aquests trams, ja que les vies amb carril bici són més estretes i se circula a menys velocitat.
TIB 341
El passat 8 de febrer va entrar en funcionament la línia del TIB 341, que amplia el seu recorregut i millora la connectivitat entre els diferents nuclis de Marratxí, a més de connectar Marratxí amb importants punts com són l’Hospital Son Llàtzer i el centre comercial de FAN Mallorca. Aquesta línia substitueix el servei que fins ara prestava l’EMT.
El batle de Marratxí, Miquel Cabot, ha destacat que “per primera vegada es ajunten dos nuclis molt importants del nostre municipi com Pòrtol amb el Pont d’Inca i el Pla de na Tesa. A més, la línia tindrà transbords amb l’EMT i amb els trens de SFM i arribarà a l’hospital de Son Llàtzer i el centre comercial FAN”.
La línia del TIB 341, que connecta actualment Pòrtol amb l’estació de tren de Marratxí, s’allarga i continua el recorregut cap a es Pont d’Inca, es Pont d’Inca Nou, Cas Capità, es Pla de na Tesa, Son Ferriol, l’Hospital Son Llàtzer i finalitza a n’es Coll d’en Rabassa al costat del centre comercial FAN Mallorca. El recorregut de la línia afegeix així diferents punts d’enllaç amb el servei de tren d’SFM al Pont d’Inca Nou i amb el bus de la línia 3 de l’EMT de Palma a Son Bonet. Aquesta actuació comporta la creació de dues noves parades a es Pla de na Tesa i Son Ferriol, respectivament.
La nova línia 341 Pòrtol – Pla de na Tesa – Son Llàtzer ofereix vint expedicions per sentit de dilluns a divendres i desset els dissabtes. Els diumenges i festius el recorregut finalitza a Son Llàtzer i amb nou expedicions per sentit. El servei s’oferirà pròximament amb dos busos totalmente elèctrics quan la cotxera de l’empresa concessionària a Palma tengui garantit el subministrament elèctric. El nou servei és fruit de la col·laboració entre el Consorci de Transports de Mallorca i els ajuntaments de Palma i de Marratxí, que han treballat amb una visió integrada de mobilitat sostenible per a l’àrea metropolitana.
ODS
L’Ajuntament de Marratxí està plenament alineat amb elsObjectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides, que tenen en la mobilitat sostenible un mitjan per aconseguir ciutats i comunitats sostenibles. En aquest sentit, el Banc Mundial ha desenvolupat la iniciativa Sustanaible Mobility for All (Sum4All) on estableix que la mobilitat ha de pivotar sobre quatre eixos: equitativa, eficient, verd i segura.
Actualment, el municipi ja disposa de 20 quilòmetres de carril bici. Un increment molt ben rebut pels marratxiners que ara poden passejar i fer esport en un ambient propici, com es veu cada dia a l’esplanada de la carretera d’Inca, entre Es Figueral i el pont d’Inca.
L’Ajuntament de Marratxí va començar la legislatura connectant llocs estratègics i millorant els accesos a escoles, instituts, parcs i centres de salut. Al 2017 es va fer el projecte entre Pòrtol fins a l’institut de Marratxí, passant per l’institut Son Marçal i el col·legi Costa i Llobera que també connecta amb el tren d’Es Figueral i el polígon de Marratxí. La segona actuació es va fer al passeig paral·lel a la carretera d’Inca, des d’Es Figueral fins al pont d’Inca, i encara queda pendent de reformar la part d’Antoni Maura.
Vehicles elèctrics
El passat estiu l’Ajuntament va presentar la nova flota de vehicles de Policia Local en la seva aposta per les energies renovables. La majoria de vehicles policials del municipi són elèctrics i híbrids. Els punts de càrrega instal·lats a la Policia Local permeten carregar els vehicles en sis hores, la qual cosa garanteix l’operativitat del cos policial i l’aposta per la sostenibilitat, ja que també es disposa de vehicles híbrids i tèrmics. Altre dels eixos municipals passa per promoure el transport en tren per arribar a Palma a través dels aparcaments dissuasoris, com el d’Es Figueral, del Polígon o Pont d’Inca Nou i descongestionar les carreteres que travessen Marratxí.
L’Ajuntament, a través de l’àrea de Medi Ambient, ja disposa d’un total de deu carregadors per a vehicles elèctrics localitzats a l’aparcament de l’ajuntament de Marratxí, a Sa Cabaneta; al carrer del poble, a Sa Cabaneta; al carrer Balanguera, enfront del centre de salut Martí Serra; al carrer Gabriel Maura; i al carrer Son Alegre, al Pla de na Tesa. Tots aquests punts de recàrrega han estat modernitzats i s’han duplicat el seu número permetent la càrrega de dos vehicles per punt de recàrrega des de finals de 2021.
A més, hi ha previst instal·lar nous punts de recàrrega a altres ubicacions del municipi. També s’instal·larà pròximament una pèrgola fotovoltaica que permetrà la recàrrega dels vehicles elèctrics mitjançant llum solar.
Vehicles de mobilitat personal (VMP)
L’Ajuntament de Marratxí ja prepara una ordenança municipal davant la proliferació dels vehicles de mobilitat personal, més coneguts com patinets. La velocitat màxima d’aquests patinets estarà limitada a entre 6 i 25 quilòmetres hora, i serà necessari un certificat de circulació i l’edat mínima per poder circular serà de 14 anys. Aquests vehicles de mobilitat personal no podran circular per voreres, vies interurbanes, autovies i autopistes. L’ordenança també obligarà aquests vehicles a circular pel carril bici en cas que existeixi i, quan sigui comparitt amb els vianants, aquests sempre tindran prioritat.
Serà obligatori dur cas, armilla reflectant i estarà prohibit conduir amb auriculars. Es tracta d’una normativa que es troba en redacció i que pretén regular les condicions d’ús i circulació per tal de garantir el gaudi de les vies i espais públics sense que aquests aparells suposin un perjudici a la seguretat dels marratxiners.
Sa Indioteria-Sa Cabana
Al mes de juny de 2020 el Consell de Mallorca juntament amb els batles de Palma i de Marratxí van presentar la connexió entre els dos municipis pel camí vell de Bunyola, que unirà Sa Indioteria i Sa Cabana. Una obra que connectarà els dos municipis amb un eix cívic per vianants i ciclistes i que també tindrà dues zones verdes. L’Ajuntament té previstes quatre projectes a l’eix central de la carretera d’Inca, a on hi ha projectades quatre intervencions dins les urbanitzacions que connecten amb itineraris escolars segurs.
Sa Cabana-Son Cladera
A final de desembre també va entrar en funcionament el nou vial per a cicles i vianants que uneix Sa Cabana i Son Cladera. El Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca va fer la senda per a cicles i vianants que dona continuïtat al carril bici que arriba a l’IES de Son Cladera. Ara, aquest camí, paral·lel a la Dt-13 des del quilòmetre 1,9 al 2,7, al marge dret, connecta els barris de Son Cladera (Palma) i Sa Cabana (Marratxí).
Una infraestructura que fomenta els desplaçaments a peu i amb bicicleta, respecta el medi ambient, i propicia un ús racional del territori. Amb aquest vial integrat en l’entorn es connecta de forma accessible els dos nuclis urbans. El batle de Marratxí, Miquel Cabot, ha expressat la seva satisfacció “perquè això és crear nous camins, fer Marratxí més accessible”.
Unes mesures que van entrant en funcionament i que fan de Marratxí un municipi de cada vegada més sostenible, més saludable i millor connectat que ofereix alternatives al vehicle privat, sigui a peu, en bicicleta, en patinet o mitjançant transport públic.