La pàgina web de l’Ajuntament de Marratxí ha obtingut una qualificació de notable (7,9) en transparència a la segona onada de l’estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). El consistori ha aconseguit millorar en gairebé dos punts la seva qualificació de ‘6’ que va obtenir a la primera onada de l’estudi publicat a principi d’any.
“Ens hem esforçat en aquest temps per millorar encara més en transparència i continuarem fent feina per ser un referent a les Balears perquè tenc un ferm compromís amb la ciutadania”, afirma Neus Serra, segona tinent de batle i regidora de Transparència, Defensa de la Ciutadania I Participació Ciutadana.
En aquesta segona onada, només vuit dels 67 municipis de les Balears han aprovat en transparència de les seves webs, tres menys que a la primera onada. “Hi ha un empitjorament del compliment general, que es deu fonamentalment a què no actualitzen la informació entre ambdues onades”, segons ha indicat la UAB.
A més de Marratxí, els altres set municipis de l’arxipèlag que han aprovat i aconseguit l’anomenat segell Infoparticipa han estat Palma, Calvià, Inca, Felanitx, Santa Eulària des Riu, Eivissa i Maó. Per aprovar, els ajuntaments han de complir, cada any, entre el 75 i el 95 per cent dels indicadors, segons el nombre d’habitants del municipi. La pròxima avaluació es realitzarà a principi de 2023.
L’estudi de l’UAB avalua si les webs corporatives dels ajuntaments compleixen la Llei de Transparència, que obliga les administracions a publicar tot allò que resulti d’interès per al ciutadà, a més que la informació sigui completa, intel·ligible i fàcilment localitzable i actualitzada.
La UAB assegura que cinc anys després de l’entrada en vigor de la llei, el grau de compliment de la llei a les Balears és “molt baix”, amb un 12% dels municipis aprovats enfront del 88% suspesos. En aquest sentit, la UAB ha recordat que la llei estableix sancions per a les infraccions, considerant greu “l’incompliment reiterat de les obligacions de publicitat activa”.
El model d’anàlisi, dissenyat pel Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB, integra 52 indicadors d’anàlisi amb una metodologia que té en compte la ‘Transparència de la Corporació’ i la ‘Informació per a la Participació’.