Des del 20 de novembre, una vella i històrica reivindicació de Pla de na Tesa i Cas Capità s’ha vist atesa: la línia 3 de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma arriba en aquests dos nuclis de Marratxí, amb una freqüència de pas d’una hora en cada sentit de la marxa, des de les set del matí i fins a les nou del vespre; és a dir 15 viatges diaris en totes dues direccions.
D’aquesta manera, un de cada sis autobusos que habitualment fan el recorregut fins a Son Bonet arribaren també fins al Pla de na Tesa. Es millora, per tant, el servei de transport públic que hi ha al municipi, que fins ara només era atès per una línia interurbana. L’ampliació de la línia, de 2,25 quilòmetres des de i fins a Son Bonet, es va fer efectiva una3 vegada que el mateix mes de novembre els ajuntaments de Marratxí i Palma varen signar un conveni en aquest sentit.
Les aturades es fan al carrer de Dragonera (a Cas Capità) i, finalment, al carrer de Mestral del Pla de na Tesa. En aquest punt, comença l’itinerari en direcció a Palma i Illetes, i s’atura a carrer de Dragonera.
En qüestió de setmanes, una vegades completades les obres de condicionament que s’estan duent a terme a la carretera d’Inca, també hi haurà aturades a Cas Miot i al Pont d’Inca Nou, al baixador de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).
Satisfacció entre la ciutadania
Si una paraula pot definir el sentiment de la ciutadania dels nuclis de Pla de na Tesa i Cas Capità (que sumen uns 4.000 habitants) és “satisfacció”. La majoria de ciutadans valora l’arribada de l’EMT fins a Pla de na Tesa com “una gran notícia” i no falten els qualificatius en positiu, utilitzin o no el bus. Antònia Pascual, Ramon Llobera, Rafael Gelabert i Teresa Nadal són veïnats del Pla i donen la seva opinió al respecte.
Antònia Pascual no pot ser més rotunda en els comentaris. “Súper bé, un deu. La línia 3 ens dóna unes possibilitats de moure’ns molt superiors al que teníem fa un mes. L’únic que fa falta és que en el banc que hi ha posat s’hi afegeixi un tendal, sobretot per quan plou”. En tot cas, afegeix: “La meva mare, de 74 anys, l’altre dia va usar la línia fins a plaça Espanya, i estava més que contenta: això ens ha donat la vida. És important per a tothom, però sobretot per a les persones de més edat, que abans estaven molt lligades”.
Ramon Llobera s’expressa amb aquests termes. “Me sembla perfecte que s’hagi ampliat la línia, una reivindicació del Pla de fa 50 anys. Jo, de moment, en dues setmanes, ja l’he usada cinc pics per anar a plaça d’Espanya i també per tornar. Abans, agafava el TIB, la línia interurbana, però te torbaves molt més a arribar a Palma”.
Rafael Gelabert comenta que “la trob una mesura molt necessària per al Pla de na Tesa. Fins ara, estàvem ‘abandonats’ des del punt de vista de mobilitat. Jo ús habitualment el cotxe privat per desplaçar-me, però he de reconèixer que algun dia agafaré el bus, que té una bona freqüència, millor que el TIB. Ah, i està molt bé que hi hagin posat un banc”.
Teresa Nadal, està en la mateixa línia dels comentaris anteriors. “Ja l’he usat tres o quatre vegades, tant per anar al metge com per anar de compres a Palma, i me sembla molt, molt bé. És còmode i te permet una llibertat que abans no tenies”. I conclou dient que “finalment la línia és una realitat, perquè fins ara sempre ens havien donat llargues…”.
Josep Maria Cebrián, que fa feina a Palma, comenta que “agaf cada dia de dilluns a divendres el bus de les 9.08 del matí, i la veritat que sol ser puntual i me ve molt bé. Crec que era una necessitat, perquè s’ha d’apostar pel transport públic i de qualitat”. També Cristóbal Caño en parla en positiu. “Per a tots els veïnats és una molt bona notícia. Ma mare, per exemple, per anar a Palma amb el bus de la TIB havia de fer tota una gran volta i perdia molt de temps. Ara, amb la línia de l’EMT, li donen la vida. Una meravella, per tant”.
Però també els qui no viuen al Pla de na Tesa veuen amb bons ulls l’ampliació de la línia 3. És el cas de Belisha Stancheva, que viu a Palma i fa feina des de fa temps a Pla de na Tesa. “Per a mi, que arribi la línia 3 fins aquí és fantàstic, perquè m’estalvia els 25 minuts de caminar que havia de fer cada dia des de Son Bonet, i uns altres 25 de tornada. L’utilitz cada dia, i ho pens continuar fent”, afirma convençuda.
Finalment, un dels xofers encarregats de la línia 3, Eladio Martínez, explica que “es nota que cada dia hi ha més usuaris de Cas Capità i del Pla de na Tesa, i segur que anirà a més. Per altra banda, hi ha usuaris habituals de la línia fins a Son Bonet que ara, quan veuen el rètol ‘3. Pla de na Tesa’ abans de pujar pregunten: “Aquest va a Son Bonet?”.
Dades que són un bon auguri
El nombre de viatgers des del dia 20 de novembre, amb la inauguració de la línia, i fins dia 30 del mateix mes, ha estat de 614, la qual cosa vol dir una mitjana d’uns 60 usuaris diaris. El dia 28 (dimecres) va ser el dia de major ús amb 90 usuaris, i el dia que menys va ser el dia 25 (diumenge) amb 41 usuaris.
El batle, Joan Francesc Canyelles, valora aquestes primeres dades en els següents termes. “Són dades bastant positives, tenint en compte que just fa unes setmanes que la línia està en marxa”. El tinent de batle, Miquel Cabot, afegeix que “amb aquestes xifres a la mà, es demostra que la necessitat de la línia fins a Cas Capità i el Pla de na Tesa era real. Hem d’esperar que el nombre d’usuaris vagi augmentant, per també anar-hi incorporant millores, com la freqüència de pas. El fet que el bus pugui aturar a Cas Miot i Pont d’Inca Nou, cosa que serà en poc temps, també ajudarà a incrementar les xifres”. En definitiva, tant Canyelles com Cabot coincideixen a l’hora d’afirmar: “Estam contents amb la resposta de la ciutadania i perquè hem pogut complir amb una reivindicació històrica”. També anticipen que la marquesina de la parada del Pla de na Tesa serà una realitat en breu.