Als tres radars mòbils existents des de l’anterior legislatura (al carrer Cabana, a Pòrtol i Pla de na Tesa), el departament de Seguretat Ciutadana de l’Ajuntament hi sumarà aquestes primeres setmanes de 2020 un quart dispositiu, que s’ubicarà a l’avinguda d’Antoni Maura, al Pont d’Inca, concretament a l’altura del col·legi de Santa Teresa.
En tots els casos, com explica el regidor de l’àrea, Pedro López, l’objectiu dels radars pedagògics no és altre que actuar sobre els conductors amb caràcter dissuasiu. “Està demostrat, amb xifres a la mà, que els conductors, en veure el radar, automàticament aixequen el peu del gas; és a dir, redueixen la velocitat, la qual cosa és clar redunda en una major seguretat i, per tant, en un menor risc d’accident”.
Així, malgrat que els radars pedagògics no tenen (per ells mateixos) caràcter sancionador, les dades també demostren una davallada de les multes per excés de velocitat en aquells punts en què aquests aparells dissuasius estan instal·lats, i ho fan devers un 20%. En tot cas, segons avança López, “la nostra idea és acabar tenint repartits per distints nuclis i enclavament del municipi fins a sis radars mòbils”.
Els radars pedagògics instal·lats (més aquells que es col·locaran en el futur) marquen una velocitat variable en relació amb les característiques de la vida on s’ubiquin: per tant, poden ser de 30 o 40 km/h.
A més, com també explica el regidor, “a fi i efecte de produir un impacte sobre els conductors, poden programar-se per tal que mostrin una lluminositat més o menys accentuada o bé icones distintes al pas dels vehicles per indicar-los que estan conduint correctament o bé que estan superant el límit de velocitat permet. A més, cada cert temps els podem En definitiva -resumeix López-, tot és poc per tal que a Marratxí tenguem una circulació de vehicles conforme a les velocitats permeses a les diferents vies del municipi, amb el conseqüent benefici per a tothom, tant per als mateixos conductors com també per als vianants”.
Com a element positiu a afegir als radars mòbils, López parla del fet que “ens permeten, a través de les diferents dades que la tecnologia ens ofereix, fer una foto fixa del lloc on estan emplaçats. Així, de cada punt podem saber el nombre de vehicles que hi passen cada dia (setmana, mes o any), també les hores de màxima freqüència de pas, a més, és clar de la velocitat, entre altres variables”.