Pep Serra es va posar al capdavant de Terra Cuita fa nou anys. Abans va fer feina a Correus, com a professor d’autoescola i com a promotor immobiliari. En tornar a Pòrtol va canviar el negoci de dalt a baix. Ara acaba d’obrir la cinquena tenda i estén el seu univers de colors per tot l’illa.
Els origens de Terra Cuita es remunten al 1860, un negoci que ha passat de familia en familia fins a l’actualitat. Actualment está al front del negoci Pep Serra, de la cinquena geenració. Però allò ben cert és que Terra Cuita va tenir una renaixença fa deu anys. Llavors Pep Serra es va posar al front del negoci després de fer feina a Correus, com a profesor d’autoescola i en la promoció immobiliària. Va tornar a Pòrtol amb idees i energies noves. En poc temps va canviar de dalt a baix el negoci. Va invertir doblers en un nou forn i en contractar personal. No va ser un temps fácil perquè suposava rompre motles i inèrcies familiars però a l’any i mig van començar a veure els resultats.
Ara a Terra Cuita fan feina 15 persones en temporada alta i tenen cinc botigues: dues a Santanyí, una a Pollença, una al Port de Pollença i altra a Palma. Entrar a l’univers Terra Cuita és summergir-se en un mar de colors mediterranys. Són els seus colors i tonalitats els que li donen un aspecte únic a les seves vaixelles: plats, tassons, gerres, bols i greixoneres.
“Tenim dos tipus de clients: hotels i restaurants, i després els particulars”, explica Pep Serra, que conta que a Mallorca “hi ha tres o quatre distribuidors que porten gènere de la península, el tenen a un magatzem i després el venen com si fós d’aquí”. “Nosaltres la nostra producción la feim i la distribuïm aquí”, conta, reconeixent que “la falsificació de producte no té solución i que sempre existirà”.
L’experiència li diu a Pep Serra que el client que cerca un bon producte, un producte especialitzat, al final acaba a les seves tendes perquè valora la qualitat i perquè és un producte autòcton. “La personalització és allò que ens diferencia, la que demana el client en front a productes estandaritzats”. Tot en una época en què es valora molt el producte propi, de quilòmetre zero, que es fa a Mallorca.
Personalització
Terra Cuita es caracteriza fonamentalment pels seus plats de cerámica, un producte apreciat pel seu principal client: els turistes i residents alemanys, un producte de qualitat que no es troba a les tendes de souvenirs. “Botiga que vagis a Londres, París o Amsterdam veus els mateixos plats per tot arreu i quan l’estranger vé aquí se n’adona que per molt que viatgi no trobarà res com lo nostro i això ho veu sense contar-li massa historia.…l’estranger ens valora molt i això fa que el producte se diferenciï i tingui valor per si mateix”.
El fort creixememt de Terra Cuita en els darrers anys s’ha basat en la inversió i en fidelitzar un equip al qual s’ha donat estabilitat i confiança per crear i desenvolupar el negoci. Pep fuig de les xarxes socials, tampoc cerca nous mercats, tot i que no renega de cap client. El seu creixement s’ha basat en fer el millor producte posible. Allà ha estat destinada la inversió: al forn, al personal, als esmalts i a les continues proves de colors. Els raonaments de Pep Serra sobre la seva estratègia de negoci són senzills, allunyats de l’artifici del marketing i del business analytics. Senzills però incontestables. “L’estratègia és fer 200 peces i repartir-les per les tendes i és el client qui decideix. No hi ha cap altre estudi de mercat”, conclou el propietari de Terra Cuita.
Pandèmia
Durant la pandèmia, Terra Cuita ha aprofitat per fer reforma interior per tal de millorar i de ser més productiu, s’han instal·lat noves prestatgeries i s’han fet moltes de proves de diferents esmalts i colors. “Nosaltres mateixos feim les mescles de colors i això duu una feinada”.
Pep Serra assenyala com una de les decisions claus del seu negoci apostar per contractar talent. “Nosaltres hem apostat per tenir la gent creativa, que faci dibuixos, i això té molt de riscos perquè són despeses afegides i això té pot anar bé o malament; de les altres olleries gairebé ningún ho ha fet”, assegura Serra.
Altra decisió cabdal de Terra Cuita va ser l’aposta d’obrir noves botigues, de moment no té previst obrir fora de Mallorca, però sí que ha crescut molt darrerament, amb la segona tenda de Santanyí i la segona de Pollença.
Client local
Pep Serra reconeix el bon comportament del client local durant la pandèmia, un client que ha donat suport al negoci. “No varem haver d’esperar als turistes”, apunta Pep Serra, que asssegura que els clients mallorquins han estat molt importants en el darrer any, un client que entén i que sap que “nosaltres som productors i tenim els mateixos preus a la fábrica que a la tenda, per molt turística que sigui”.
Terra Cuita pressumeix de sobreviure gràcies a les vendes en les botigues i de no necesitar acudir a vendre a fires i mercats. A més, assegura que no cerquen nous mercats, tot i que no renuncien a res. “Nosaltres no cercam nous mercats però el que vingui, bé está. No cercam més feina, tenim abastament”.
Terra Cuita disposa d’una web per vendre, però no utilitza les xarxes socials. Conten que les grans cadenes hoteleres de Mallorca formen part de la seva clientela, malgrat que reconeix que sí aquestes cadenes cerquen preu a la península poden trobar productes a la meitat de preu. També han establert relacions amb cadenes hoteleres americanes però reconeixen que sent un productor artesà les clàusules contractuals, que exigeixen peces perfectes, són impossibles de complir.
Ambició
Pep Serra duu nou anys al front de Terra Cuita, un temps en què ha canviat el negoci de dalt a baix gràcies al coratge d’invertir i d’apostar per modernitzar i apujar de nivell el negoci. Un nou temps que va requerir de noves inversions, de vencer ressistències i de rompre amb el passat. “Em sent orgullós d’haver fet aquesta passa perquè amb molta feina i carinyo tenim el que tenim ara. Estic amb la meva gent. Per a mí allò més important és que els empleats estiguin a gust, estables i contents, sense canviar de personal continuament”, sosté Serra.
El Terra Cuita de 2021 no té res a veure amb el de fa una década. Per enmig s’ha produït una transformació mecànica, tècnica i de personal. “A l’any i mig de la inversió ja es notava la volta de fulla, sobretot als mercats especilitzats, als mercats d’elit. I tot d’una la gent va respondre peque va haver-hi un canvi sustancial. I tot en deu anys”.
Sobre el futur, Pep Serra reconeix que mai se sap si el relleu generacional està garantit. “Jo tenc tres al·lots. Lo primer és que coneguin el món i que treguin els estudis i això estarà aquí per si ho volen”. Sobre el futur de les olleries tradicionals, Serra reconeix que sense relleu generacional tot s’anirà tancant, a no ser que ho agafi qualqú de la familia. Està clar que hi ha dos o tres olleries tradicionals que ja no tenen relleu generacional i hauran de tancar”.