Teules pintades de Can Vador

714

Si observam el voladís de la casa d’enfront, anomenada Can Vador –que en un temps allotjà l’antiga casa consistorial de Marratxí– hi trobarem una manifestació del que es coneix com a “teules pintades”. Entre els segles XVI i XIX a Mallorca es tenia el costum de decorar aquest element, utilitzat com un espai per a l’expressió de l’imaginari popular. El seu origen es remunta als temples grecs, a l’arquitectura romànica, al món islàmic o a la decoració andalusina de ceràmica arquitectònica, entre d’altres.

Les teules pintades, però, no són exclusives de l’illa, ja que podem localitzar-ne al que era l’antiga Corona d’Aragó: Pirineus, Catalunya i País Valencià, l’actual Aragó, i també al sud de França. Així mateix, manifestacions semblants s’han ubicat a La Rioja, País Basc, Castella la Manxa, i, inclús, algun exemple emparentat a Xile i al Brasil. A les Balears, l’única illa és Mallorca, amb més quantitat a la zona de la Serra de Tramuntana, però amb representació a pràcticament tots els municipis. En trobem des de l’any 1525 fins al 1889. Els pobles més representatius són Fornalutx i Sóller.

Quant a la tècnica, primer s’emblanquinaven en morter de calç. Estant mig humides, es decoraven amb diferents pigments minerals: terra de mangra –òxid de ferro– per al color vermell, carbó per al color negre i òxid de coure per al color verd, entre d’altres. Tot aquest procés es feia abans de col·locar-les damunt de la teulada. Avui dia és difícil observar aquest emblanquinat a causa del pas del temps. Es tracta d’una tècnica poc documentada més enllà de les restes materials. Es dedueix que, per l’espontaneïtat del traç, probablement fou realitzada pels artesans i ajudants que la construïen, i per això l’autoria és anònima.

La finalitat d’aquesta expressió decorativa conté diverses hipòtesis. Per una banda, alguns autors afirmen que seria un afegit simbòlic i que es tractaria d’un ritual protector per tal de defensar la casa de mals esperits, mal d’ulls o maleficis en general. Podria ser que formàs part d’un ritu de coronació, ja que la teulada és una part important de la casa. D’altres només hi atorguen un significat anecdòtic o purament decoratiu. La gran majoria, però, coincideix també en relacionar-ho des d’un punt de vista religiós.

Aquestes decoracions s’han localitzat a l’arquitectura popular, com així també a les esglésies, casals i possessions dels pobles. Als edificis utilitaris, com per exemple els cellers, els colomers o els pallers, no s’han trobat restes.

A Can Vador s’han arribat a descobrir fins a 20 teules pintades de color vermell, tot i que, en els seus orígens, tota la teulada devia estar decorada. Actualment només es conserven 17. Aquestes daten del 1809, tal com hi figura a una de les inscripcions. La temàtica és variada i es poden observar figures humanes –algunes representacions d’oficis–, animals, motius vegetals, religiosos o dibuixos abstractes.

  • Home amb capell recollint fruits de l’arbre.
  • Flors i ocells.
  • Pagès llaurant la terra amb una arada, estirada per dos bous. Vestit amb els típics calçons de bufes a retxes.
  • Flors, semblant al brodat mallorquí.
  • Flors, semblant al brodat mallorquí.
  • Casa pagesa amb parets de marès, xiprer, un arbre florit enrevoltats per una paret. Aucells volant.
  • Home amb capell damunt un cavall i acompanyat per dos cans dibuixats a retxes.
  • Motiu religiós: cor travessat per un dard i creu, amb flors als costats.
  • Tancat amb arbres fruiters, on un pagès recull els fruits.
  • Cavaller amb calçons típics de bufes a retxes. Du un capell amb una ploma, enrevoltat d’aucells.
  • Dibuix abstracte.
  • Dibuix abstracte.
  • Dibuix abstracte.
  • Data de l’any de col·locació de les teules: 1809.