Les treballadores familiars són les professionals especialitzades en la cura de persones amb necessitats específiques, a les quals acompanyen en aquelles activitats bàsiques de la vida diària que per elles mateixes no poden fer, a més de dur a terme activitats de caràcter preventiu, educatiu, assistencial i socialitzador.
El Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) és un conjunt organitzat i coordinat d’accions que es realitzen a la casa de la persona usuària a través de la intervenció directa de la treballadora familiar, per oferir una atenció integral i individualitzada a persones i unitats de convivència amb dificultats (físiques, psíquiques o socials) per dur una vida el més normalitzada possible i poder desenvolupar-se dins el seu medi quotidià. “És un servei de proximitat i en continu creixement que permet que les persones que tenen dificultats per valdre’s per elles mateixes puguin millorar la seva qualitat de vida i continuar dins el seu entorn habitual”, explica la coordinadora del SAD, Margalida Batle.
Aquest servei va adreçat a persones residents en el municipi, amb manca d’autonomia personal o en situació de dependència acreditada i no acreditada, però que, per les circumstàncies personals, el poden requerir. Igualment, hi poden accedir les persones en situació de risc social, maltractament o abandonament, així com també aquelles persones o unitats de convivència amb dificultats d’adaptació social. Batle comenta que “amb el SAD es pretén respondre a les necessitats d’atenció i suport de les persones destinatàries, ja sigui de forma continuada (allargant el temps d’estada al domicili) o oferint suport en moments crítics o puntuals, a més de promoure l’autonomia de les persones dependents i poder detectar possibles situacions de risc”.
Els serveis s’emmarquen en l’àmbit de l’atenció personal (higiene i cura, suport al seguiment mèdic i presa de medicació, mobilitzacions, acompanyament fora del domicili o suport emocional…) i en l’àmbit d’aprenentatge d’hàbits (manteniment de l’habitatge, socialització, tasques d’atenció i cura a menors, seguiment escolar, pautes d’higiene…). El SAD també pot incloure actuacions de caràcter domèstic adreçades fonamentalment a la cura de l’habitatge com a suport a l’autonomia personal i unitat de convivència.
Els avantatges del SAD per a les persones usuàries són diversos: atenció personalitzada, seguiment constant, manteniment i millora de l’estat emocional i cognitiu, conservació de l’autonomia, afavoriment del desenvolupament de capacitats personals, hàbits de vida, prevenció de la institucionalització innecessària i respecte als desitjos de les persones majors de romandre a ca seva. Batle subratlla que el SAD també suposa una ajuda important per a la persona cuidadora principal (normalment, familiars de la persona dependent), que cal tenir present, ja que habitualment suporten una càrrega d’estrès molt rellevant.
Entre els serveis i prestacions que també conformen el SAD, l’Ajuntament té en funcionament el Servei de Teleassistència i el Servei de Menjar a Domicili gestionat a través de Creu Roja.
Les nou treballadores familiars de l’Ajuntament treballen com un equip, i com a tal comenten de manera conjunta que “ens sentim molt recompensades perquè la gent de Marratxí és molt agraïda amb la nostra feina”.
LES XIFRES DE LES TREBALLADORES FAMILIARS
Nombre de treballadores: 9
Persones ateses mensualment el 2018: 65-70 usuaris.
Persones amb serveis d’acompanyament per a gestions fora de casa: 8 usuaris.
Usuaris actuals amb Servei de Menjar a Domicili: 19
Usuaris actuals amb Servei de Teleassistència: 155
Telèfon per sol·licitar informació sobre el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD), Servei de Teleassistència i Servei de Menjador: 971 79 42 79